Kalendarz wydarzeń

Widok roku
W roku
Widok miesiąca
W miesiącu
Search
Szukaj
Motety Andrzeja Hakenbergera w Bazylei. Perła muzyki polskiego renesansu
Poniedziałek, 2. Grudzień 2019, 19:00
Martinskirche, Martinskirchpl. 4, Bazylea

Miejsce: Martinskirche
Martinskirchpl. 4
Bazylea
4051
Szwajcaria

 

Projekt dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach  programu „Promocja Kultury Polskiej za granicą”  w 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polska a Szwajcarią 1919-2019.

2 i 3 grudnia br w Bazylei (Martinskirche) i Bernie (Franzosische Kirche) odbędą się koncerty z udziałem Polskiego Choru Kameralnego i szwajcarskiego zespołu instrumentów dawnych Musica Fiorita pod kierunkiem Danieli Dolci, całość poprowadzona przez maestro Jana Łukaszewskiego. Koncerty pod wspólnym tytułem „Polifonia wenecka Andrzeja Hakenbergera. Perła polskiej muzyki renesansowej” prezentować będą twórczość królewskiego muzyka na dworze Zygmunta III Wazy - Andrzeja Hakenbergera (1574-1627).

Andrzej Hakenberger obok Mikołaja Zieleńskiego należy do najważniejszych twórców tzw. muzyki polichóralnej (cori spezzati) pośród muzyków polskich pierwszej połowy XVII wieku. Jego twórczość stawiana jest na równi z najwybitniejszymi dziełami ówczesnych kompozytorów włoskich i niemieckich. Andrzej Hakenberger od roku 1608 do roku 1627 był kapelmistrzem Rady Miejskiej Gdańska, a także - mimo wyznania katolickiego – kapelmistrzem kościoła NMP w Gdańsku należącego wówczas do wspólnoty ewangelickiej. W komentarzach do motetów Andrzeja Hakenbergera widoczny jest silny związek z kulturą polskiego renesansu i dynamicznym okresem rozwoju Gdańska określanym mianem „Złotego wieku”. Podkreślamy silny związek Andrzeja Hakenbergera z Rzeczpospolitą, czego dobrym świadectwem jest dedykacja zbioru Harmonia Sacra (1617) Zygmuntowi III Wazie oraz dedykacja zbioru Sacri Modulorum (1615) ówczesnemu prymasowi Polski i arcybiskupowi gnieźnieńskiemu Wawrzyńcowi Gembickiemu. Kompozytor był też niezwykle związany z polską tradycją katolicką, co podkreślają obecne w jego twórczości liczne odwołania do tradycji katolickiej, wyrażone między innymi częstym wykorzystaniem tekstów z liturgii Kościoła katolickiego. Świadectwem popularności motetów Andrzeja Hakenbergera w jego czasach są odpisy utworów w organowej tabulaturze pelplińskiej.

Ten liczący ok. 850 utworów rękopis został sporządzony w trzeciej i czwartej dekadzie XVII wieku na potrzeby cysterskiego klasztoru w Pelplinie, miejscowości położonej ok. 50 km na południe od Gdańska. Kompozycje wokalne zostały tam wpisane w zasadzie bez zmian w stosunku do oryginalnych wersji, zawierają także kompletne teksty.

Transkrypcji z oryginalnego zapisu wszystkich 55 utworów sakralnych tzw. motetów dokonał w latach siedemdziesiątych ub. wieku Jan Węcowski. Jego opracowanie wydano w serii „Antiquitates Musicae in Polonia” równolegle w Akademie Graaz w Austrii i w Polskim Instytucie Naukowym. Na podstawie tegoż wydania Daniela Dolci opracowała instrumentacje na instrumenty dawne. W 2013 Polski Chór Kameralny i Musica Fiorita pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego utrwaliły komplet motetów podczas 10-dniowej sesji nagraniowej realizowanej przez Polskie Radio w Sanktuarium Nawiedzenia N.M.P. w Krośnie na Warmii. Wkrótce dwupłytowy album ukazał się w światowym wydawnictwie muzycznym Naxos i jest dostępny na Amazon.com i poprzez serwis Spotify.

Koncerty w Szwajcarii stanowią promocje tego ekskluzywnego wydawnictwa płytowego mającego na celu popularyzacje twórczości Andrzeja Hakenbergera.