Muzyka Doby Jagiellonów

Data

sobota, 24.04.2021

Godzina

18:00

Miejsce

Dwór Artusa, Długi Targ 43-44, Gdańsk

Program

Jerzy Liban - Ortus de Polonia
Wacław z Szamotuł - Ego sum pastor bonus
Wacław z Szamotuł - Nunc scio vere
Mikołaj Zieleński - Motetto de S. Adalberto: Per merita Sancti Adalberti
Mikołaj Zieleiński - Motetto de S. Stanislao: Ortus de Polonia
Andrzej Hakenberger - Veni Sancte Spiritus
Andrzej Hakenberger - O lux beatissima
Luca Marenzio - Missa super Iniquos odio habui
KYRIE
GLORIA
CREDO
SANCTUS
BENEDICTUS
AGNUS DEI

Asprilio Pacelli - Tu es pastor ovium
Asprilio Pacelli - Dum esset rex

Wykonawcy

Polski Chór Kameralny

Jan Čižmář - teorba

Witosława Frankowska - pozytyw organowy

Jan Łukaszewski - dyrygent

Tomasz Podsiadły - reżyseria

Epoka Jagiellonów to czas wielkiego wzrostu gospodarczego, a także okres rozkwitu wielu gałęzi życia kulturalnego. Dzięki temu, że władcy zwykle szczodrze wspierali artystów, coraz szersze kręgi mogły zataczać wielkie humanistyczne idee. Dwór królewski szczycił się muzyką na najwyższym europejskim poziomie, a muzyczny gust władców przejmowali też co znaczniejsi magnaci, utrzymujący własne kapele. Polskie miasta, jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk stawały się ważnymi centrami europejskiej kultury.

 

Witosława Frankowska

 

Kameralistka, etnomuzykolożka. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Teorii i Kompozycji gdańskiej Akademii Muzycznej. Już w trakcie studiów zainteresowała się muzyką dawną, w szczególności zaś realizacją basso continuo na klawesynie i organach. Wsparta praktyką w klasie muzyki dawnej, prowadzonej w Akademii Muzycznej w Gdańsku przez Ewę Stąporek-Pospiech, podjęła współpracę z zespołem Cappella Gedanensis, uczestniczyła w kursach mistrzowskich odbywających się w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie i Bad Lauchstädt. Od 1993 r. związana z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia przygotowujące młodych śpiewaków do praktycznej realizacji repertuaru barokowego. Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną, Polskim Chórem Kameralnym, Orkiestrą Kameralną Progress oraz wieloma wybitnymi polskimi solistami. Towarzyszyła Paulowi Esswoodowi podczas cyklu Seminariów Barokowych w Gdańsku (2003-2011). Brała udział w przygotowaniu i wykonaniu szeregu oper barokowych, oratoriów, mszy, pasji i kantat – w Polsce i za granicą.

Obok muzyki dawnej bliska jest jej szeroko pojęta kultura muzyczna własnego regionu. Jest autorką większości haseł w leksykonie Muzyka Kaszub (2005), monografii Kolędowanie na Kaszubach (2015), prowadzi autorski cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.

Laureatka Medalu Stolema.

Jan Čižmář

 

Jest wszechstronnym muzykiem specjalizującym  się w grze na instrumentach strunowych szarpanych, zwłaszcza na historycznych lutniach i wczesnych formach gitary. Po ukończeniu studiów gitarowych i muzykologicznych w swoim rodzinnym Brnie, studiował gitarę klasyczną, a następnie lutnię w klasie Jakoba Lindberga w Royal College of Music w Londynie. Naukę kontynuował pod kierunkiem Nigela Northa, Joachima Helda, Mika Fentrossa i Christiana Pluchara w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Evangelinę Mascardi i Yasonuri'ego Immamurę. Tytuł magistra sztuki obronił z wyróżnieniem za pracę poświęconą praktycznym zastosowaniom swych badań. Studiował także muzykologię na Uniwersytecie Masaryka w Brnie i uzyskał doktorat w dziedzinie muzyki dawnej na Akademii Muzycznej im. Janáčka w Brnie.

W Polsce jest członkiem zespołu naukowego badającego dawne muzykalia ze zbiorów biblioteki klasztoru cysterskiego w Krzeszowie, gdzie systematycznie nagrywa muzykę z tamtejszych manuskryptów na płytach CD i video (m.in. płyta „Saint Amour” oraz video „Księga na lutnię”). Poza wykonywaniem partii solowych w utworach okresu baroku i renesansu, regularnie współpracuje z różnymi zespołami kameralnymi. Jest dyrektorem artystycznym Plaisirs de Musique – zespołu specjalizującego się w oryginalnych interpretacjach muzyki dawnej na historycznych instrumentach. Jego członkowie, w tym instrumentaliści, śpiewacy, tancerze i aktorzy, należą do czołowych europejskich interpretatorów nurtu muzyki dawnej.

0 Days 00 Hours 00 Minutes 00 Seconds

Bilety

Bezpłatna transmisja na www.polskichorkameralny.pl www.gdansk.pl www.nck.pl

czerwiec 2021
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
ODWOŁANE. Słowo i muzyka na Wielki Piątek
Poprzednie

ODWOŁANE. Słowo i muzyka na Wielki Piątek

Miejsce
Bazylika Mariacka Wniebowzięcia NMP, Podkramarska 5, Gdańsk
piątek, 02.04.2021
Te Deum w Poznaniu
Dalej

Te Deum w Poznaniu

Miejsce
Aula Uniwersytecka w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1 Poznań
piątek, 21.05.2021