Jan Łukaszewski I Polski Chór Kameralny / Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku

Data

piątek, 18.11.2022

Godzina

19:00

Miejsce

Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki w Białymstoku, Sala Koncertowa ZSM, ul. Podleśna 2, Białystok

Program

MOTETY I MADRYGAŁY RZYMSKIEGO BAROKU
 

część I  IL SACRO

 

Alessandro Stradella
Eamus na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z kantaty religijnej "Convocamini congregamini"

Orazio Benevoli 
Laudate coeli motet na sopran, alt, dwa tenory, bas                             

Bonifacio Graziani
Alma redemptoris mater na dwa soprany, dwa tenory, dwa basy i basso continuo ze zbioru "Antiphonae della beatissima Vergine Maria solite recitarsi tutto l'anno doppo l'offizio divino"
                                 

Domenico Massenzio
Coeli rector altissimae na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo
Ave Regina Caelorum na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo

Gregorio Allegri
Miserere na dwa soprany, alt, tenor, bas                                                                          

***
Isabella Leonarda 
Sonata duodecima 
 

Giovanni Girolamo Kapsberger
Toccata Arpeggiata 
 

***

część II   IL PROFANO
 

Giovanni Boschetto Boschetti
Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas 
Ho visto al pianto mio
O sventurato e misero Mirtillo

Ond’altrui mova in guerra 

 

Domenico Mazzocchi
Madrygały na sopran, alt, tenor, bas i basso continuo      
Oh, se poteste voi
Lidia ti lasso
Chiudesti i lumi Armida

 

Alessandro Stradella 
Piangete occhi dolenti
madrygał na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo

 

Giovanni Girolamo Kapsberger
Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo 
Il dolce guardar tuo
Care lagrime mie messi dolenti
Chi vi mira ben mio     

 

Alessandro Stradella 
Stelle voi madrygał na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z serenaty "La forza delle stelle"                                                                                   

Wykonawcy

Polski Chór Kameralny

Harry Buckoke viola da gamba

Jonatan Bougt teorba

Witosława Frankowska pozytyw organowy

Jan Łukaszewski dyrygent

Bilety

bilety24.pl

 

oifp.eu

 

relacja z koncertu: TVP 3 Białystok, Przystanek Kultura
08:22-12:32
https://bialystok.tvp.pl/679594/przystanek-kultura

 

W 1597 Jacopo Peri napisał pierwszą dramma per musica zatytułowaną Dafne. To de facto pierwsza w historii opera, której powstanie otwiera kolejną po renesansie epokę w historii muzyki: barok. Wielkim postulatem nowej estetyki było odejście od rozbudowanej, zacierającej sens tekstu polifonii i przesunięcie akcentu bardziej w stronę słowa, poezji. Jednak jak to w życiu bywa, naczelne dyrektywy nie zawsze spotykają pełną akceptację w rzeczywistości. Oczywiście bez dyskusji pozostaje ogromne znaczenie, jakie dla rozwoju muzyki w ogóle ma wzrost zainteresowania formą akompaniowanej monodii (śpiewu jednogłosowego), jednak kompozytorzy, którzy uczyli się swej sztuki od wielkich renesansowych mistrzów nie chcieli porzucać przyjemności pisania muzyki opartej na kunsztownym kontrapunkcie. Stąd mówimy dziś o dwóch równoważnych stylistykach muzycznych, w ramach których poruszali się ówcześni twórcy: stile nuovo (moderno) i stile antico, którego reprezentację chcemy Państwu przedstawić. Zupełnie rewolucyjne zmiany zaszły także w samej strukturze dzieła muzycznego, co znalazło wyraz przede wszystkim w powstaniu basso continuo, czyli wyodrębnionego głosu basowego z uproszczonym zapisem harmonii, pozostawiającym pewną swobodę improwizacyjną wykonującym go muzykom. Partię b.c. wykonywać mogą różne instrumenty z tym tylko zastrzeżeniem, że co najmniej jeden z nich musi mieć możliwość grania akordowego. Grupę continuo stanowić będą viola da gamba, teorba (lutnia basowa) i pozytyw organowy.

 

Koncert podzielony został na dwie części. W pierwszej zabrzmią utwory sakralne, motety, przeważnie do tekstów łacińskich. W drugiej chcemy zaprezentować utwory o tematyce madrygały, wielogłosowe utwory o tematyce świeckiej, poruszające przeważnie temat nieszczęśliwej, niespełnionej miłości. Wielokrotnie pojawia się motyw łez i płaczu (Ho visto al pianto mio Widziałem moje łzy, Piangete occhi dolenti – Płaczcie, oczy zbolałe), a potęga miłości porównywana jest do śmierci (Chi vi mira ben mio – Kto na Ciebie spojrzy, moja kochana, umiera).

 

Niemal wszyscy kompozytorzy, których utwory znalazły się w programie koncertu, przyszli na świat pod koniec XVI lub na początku XVII wieku, a ich twórczość przypada na wczesny okres baroku. Wyjątkiem jest Alessandro Stradella, którego dzieła otworzą i zamkną wieczór koncertowy. Kompozytor ów urodził się w połowie wieku XVII, a czas jego największej aktywności przypada już na drugą część baroku, nazywaną przez muzykologów barokiem średnim lub dojrzałym.

 

Alessandro Stradella to kompozytor w Polsce niezbyt jeszcze znany, chociaż warto wiedzieć, że wśród sobie współczesnych był jednym z twórców najbardziej cenionych. Pozostawił po sobie ponad trzysta utworów, w tym kantaty świeckie i religijne, oratoria, opery, a także madrygały i dzieła instrumentalne.

 

Jego biografia od wieków inspiruje artystów różnych dziedzin, czego dowodem jest aż pięć oper i powieść, których kanwą stały się niezwykle zagmatwane koleje jego życia. Ów nietuzinkowy casanova równie wielkie sukcesy odnosił w sztuce kompozycji i w sztuce miłości. Wygnany z Rzymu za rozwiązłe życie i afery matrymonialne przeniósł się do Wenecji, gdzie uwiódł wybrankę pewnego wpływowego szlachcica, co nieomal przypłacił życiem. Nawet wówczas nie porzucił jednak swoich dawnych przyzwyczajeń – tym razem jednak nie uszło mu to na sucho. Po przeprowadzce do Genui został zasztyletowany przez zazdrosnych braci Lomellini, których siostrę w sobie rozkochał i porzucił.

 

Muzyka Stradelli jest taka, jakie było jego życie: niezwykle emocjonalna, pełna różnorodnych kolorów, nagłych zwrotów. Zapraszamy, by zechcieli Państwo wybrać się z nami w tę wyjątkową podróż po niezwykle intrygującym świecie muzycznej wrażliwości włoskich mistrzów.

Harry Buckoke

 

Harry doszedł do violi da gamba nieco okrężną drogą, najpierw ucząc się angielskiego na Uniwersytecie w Cambridge, następnie estetyki na Uniwersytecie Nowojorskim, zanim podjął lekcje z Paolo Pandolfo w Schola Cantorum w Bazylei.

Jest doktorantem w Instytucie Orfeusza w Gandawie zajmującym się praktyką akompaniamentu na violi da gamba ze szczególnym uwzględnieniem intabulacji i realizacji linii basu.
 

Jako zapalony kameralista, Harry jest członkiem zespołu Apollo’s Cabinet, który niedawno wygrał zarówno Międzynarodowy Konkurs Haendla w Getyndze, jak i Konkurs Maurizio Pratola, a także Lux Musicae London i Dramma Per Musica; występuje też z duetem Fair Oriana, Ensemble Augelletti oraz Chelys i Fieri Consort.

fot. Credit Handel & Hendrix House Museum in London Sandra Vijandi


Jonatan Bougt

 

Wielokrotnie nagradzany szwedzki gitarzysta i teorbista Jonatan Bougt jest absolwentem Royal College of Music (RCM) w Londynie, gdzie studiował u Jakoba Lindberga, Carlosa Bonella i Chrisa Stella jako stypendysta RCM ze wsparciem stypendium Musician’s Company Lambert Studentship.

 

Ukończył studia Master of Historical Performance z wyróżnieniem w 2019 roku i posiada tytuł Bachelor of Music [licencjata z dziedziny muzyki] (z wyróżnieniem) I klasy uzyskany w 2017 roku. Podczas studiów został laureatem I nagrody RCM Guitar Prize (2017) oraz RCM Historical Performance Competition (2019), otrzymując nagrody Century Fund Prize oraz Richard III Prize.

 

W 2021 roku Jonatan otrzymał I nagrodę w konkursie NORDEM 2020 EAR-ly za „pełną gracji prezencję sceniczną prowadzącą słuchacza do muzyki” oraz za „elegancki i naturalny sposób gry oraz zrozumienie stylu i retoryki muzycznej”.

 

fot. Anna Świeczkowska

Witosława Frankowska

 

Kameralistka, etnomuzykolog, absolwentka Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Już w trakcie studiów zainteresowała się muzyką dawną, w szczególności zaś realizacją basso continuo na klawesynie i organach. Wsparta praktyką w klasie muzyki dawnej, prowadzonej w Akademii Muzycznej w Gdańsku przez Ewę Stąporek-Pospiech, podjęła współpracę z zespołem Cappella Gedanensis. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, odbywających się pod auspicjami Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie oraz w Bad Lauchstädt.

 

Od 1993 roku związana z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia przygotowujące młodych śpiewaków do praktycznej realizacji repertuaru barokowego. Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym, Orkiestrą Trybunału Koronnego, Orkiestrą Kameralną Progress oraz wieloma wybitnymi polskimi solistami. Brała udział w przygotowaniu i wykonaniu szeregu oper barokowych, oratoriów, mszy, pasji i kantat – w Polsce i za granicą.
 

W 2013 roku uzyskała z wyróżnieniem stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, a w 2018 oku stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki, w specjalności instrumentalistyka w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
 

Obok muzyki dawnej bliska jest jej szeroko pojęta kultura muzyczna własnego regionu. Jest autorką haseł muzykologicznych w leksykonie Muzyka Kaszub (2005), Słowniku symboli, pamięci i tradycji kultury. Gniazdo Gryfa (2020), monografii Kolędowanie na Kaszubach (2015), od 2002 roku prowadzi autorski cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Laureatka Medalu Stolema.

październik 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Dzień Papieski w Sanktuarium Jana Pawła II w Gdańsku
Poprzednie

Dzień Papieski w Sanktuarium Jana Pawła II w Gdańsku

Miejsce
Sanktuarium Jana Pawła II, al. Jana Pawła II 48, Gdańsk
niedziela, 16.10.2022
Koncert Inauguracyjny Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza 2022
Dalej

Koncert Inauguracyjny Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza 2022

Miejsce
Aula Nova, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, pl. Stefana Stuligrosza 1, Poznań
piątek, 25.11.2022