Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Karnawałowy, muzyczną podróż do niezwykłego świata amerykańskich filmów i musicali z lat '30 -'50 ubiegłego wieku.
I got rhythm
Porgy and Bess
GEORGE GERSHWIN, arr. CLAY WARNICK
Gershwin zapisał niezwykłą kartę w historii muzyki jako ten, który potrafił w mistrzowski sposób zacierać dotychczas nieprzekraczalne granice między jazzem czy, szerzej, muzyką rozrywkową, a klasyką, czego przykładami są między innymi „Błękitna rapsodia”, poemat symfoniczny „Amerykanin w Paryżu”, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i kubańskie instrumenty perkusyjne Uwertura Kubańska czy opera „Porgy and Bess” (ze słynną kołysanką Summertime). Jego kariera nie rozwinęłaby się być może tak wspaniale, gdyby Gershwin w wieku 18 lat nie trafił na Broadway, gdzie szybko zdobył sławę jako twórca znakomicie przyjmowanych musicali, z których piosenki stały się szybko do dziś grywanymi standardami jazzowymi. W programie koncertu znajdzie się jeden z nich – I got rhythm pochodzący z musicalu „Girl crazy”, a także wybór utworów z wspomnianej „folkowej opery” „Porgy and Bess”.
All the things you are
arr. GENE PUERLING
Utwór skomponowany przez Jerome’a Kerna, z tekstem Oscara Hammersteina. Stał się on jednym z najpopularniejszych standardów jazzowych. Został napisany do musicalu „Very Warm for May” z 1939 roku i wykonany przez Hirama Shermana, Frances Mercer, Hollace Shaw i Ralpha Stuarta. Następnie pojawił się w filmie „Broadway rhythm" z 1944 roku, w czołówce i jako powracający motyw komedii romantycznej „A letter for Evie” z 1945 roku, a także w roku 2005 w filmie ”Pani Henderson”.
Podczas koncertu All the things you are zabrzmi w znakomitym opracowaniu Gene Puerling’a, słynnego wokalisty, aranżera, założyciela i lidera zespołów wokalnych Hi-Lo’s i Singers Unlimited; zdobywcy nagrody Grammy za aranżację A Nightingale Sang in Berkeley Square w wykonaniu Manhattan Transfer.
A melodic caravan
JIMMY MCHUGH, HERBERT STOTHART, arr. HARRY ROBERT WILSON
To opracowany przez Harrego Roberta Wilsona cykl pięciu utworów znanych przede wszystkim z amerykańskich filmów, które powstały w latach 1930–50 ubiegłego wieku. Trzy pierwsze: I feel a song comin’ on, I’m in the mood for love oraz Cuban love song były częścią ścieżki dźwiękowej filmu „Every Night at Eight” z 1935 roku, w reżyserii Raoula Walsha. It’s a most unusual day po raz pierwszy można było usłyszeć w musicalu „Randka z Judy”, w którym główną rolę zgrała Elizabeth Taylor. Utwór Don’t blame me był częścią musicalu „Clowns in Clover” z 1942 roku.
West side story
LEONARD BERNSTEIN, arr. WILLIAM STICKLES
„West side story” to opowieść o losach nieszczęśliwej miłości portorykańskiej imigrantki Marii i Amerykanina Tony'ego, którzy są członkami walczących ze sobą nowojorskich gangów. Jeśli rozpoznają Państwo w tym opisie historię Romea i Julii, to nie jest to przypadek, bo właśnie dramat Szekspira stał się inspiracją dla Arthura Laurentsa, który napisał libretto uwspółcześnionej wersji historii kochanków z Werony i osadził ją w realiach przestępczych dzielnic New York City. Autorem muzyki jest Leonard Bernstein, znakomity dyrygent, pianista i kompozytor, uważany za jeden z symboli muzyki amerykańskiej XX wieku. Na gruncie kompozycji największe sukcesy odnosił za życia jako twórca broadwayowskich musicali, ale tworzył również symfonie, muzykę do baletu i muzykę sakralną. Zestaw chóralnych fragmentów z „West side story” to pięć utworów: trzy z nich przeznaczone są na chór mieszany, jeden na trzygłosowy chór żeński (I feel pretty) i jeden na czterogłosowy chór męski.
Battle Hymn of the Republic
WILLIAM STEFFE, arr. PETER J. WILHOUSKY
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych na całym świecie, amerykańska pieśń patriotyczna napisana przez Julię Ward Howe – amerykańską działaczkę społeczną i abolicjonistkę. Utwór powstał w 1861 roku, a rok później został opublikowany w miesięczniku „The Atlantic Monthly”. Battle Hymn of the Republic podczas wojny secesyjnej był też pieśnią bojową wojsk Unii. Dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych pieśni patriotycznych Stanów Zjednoczonych o czym świadczyć może wykonanie go podczas pogrzebu Martina Luthera Kinga oraz Johna F. Kennedy’ego.

Łukasz Jankowski
Ukończył Wydział Fortepianu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w 2005 roku w klasie prof. Bogdana Kułakowskiego oraz Aranżacji i Kompozycji Jazzowej w klasie prof. Leszka Kułakowskiego w 2015 roku.
Podczas swojej edukacji muzycznej brał udział wielu muzycznych kursach mistrzowskich i współpracował z wieloma znanymi pianistami takimi jak Viera Nossina, Dina Yoffe, Bogdan Czapiewski, Andrzej Jasiński.
W 2008 roku został laureatem Estrady Młodych 42. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Występował na wielu scenach muzycznych w Polsce i Europie. Jego życie zawodowe związane jest z Gdańskiem i Słupskiem, gdzie mieszka i pracuje jako wykładowca, nauczyciel fortepianu jak i akompaniator, kompozytor i aranżer.