Events Calendar

Yearly View
By Year
Monthly View
By Month
Search
Search
Dyptyk muzyczny śladami Andrzeja Hakenbergera
Saturday, 27. October 2018, 20:00
Bazylika św. Mikołaja, Świętojańska 72, Gdańsk

Location: Bazylika św. Mikołaja
Świętojańska 72
Gdańsk

SZCZEGÓŁY PROGRAMU

Bernardus Doctor
Beatus vir
Exsultate, iusti
Te Deum Patrem
Benedicite Dominum
Osculetur me
Salve Regina
Ego flos campi
Surge, propera
O bone lessu
Veni Sancte Spiritus et emite coelitus
O lux beatissima
Spiritus Domini
Nigra sum
Vulnerasti cor meum
Deus canticum novum
Magnificat

WYKONAWCY
Zespół instrumentów dawnych - Musica Fiorita
Christine Brand – puzon
Josué Meléndez – cynk
Johannes Frisch – skrzypce
Daniela Dolci – pozytyw organowy
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent


Polski kompozytor późnego renesansu. Niestety historia posiada bardzo skąpe informacje na temat jego życia i działalności. Urodził się w 1574 roku na Pomorzu – na stronie tytułowej jednego z druków określono go mianem „Pomeranus". W latach 1602–1608 był muzykiem w kilkudziesięcioosobowej kapeli królewskiej na dworze Zygmunta III Wazy, przeżywającej w ówczesnym czasie bujny rozkwit. Do jego kapelmistrzów należeli tak cenieni muzycy jak Luca Marenzio, Annibale Stabille, Giulio Cesare Gabussi czy Asprilio Pacelli. W 1607 Hakenberger dwukrotnie ubiegał się o stanowisko kapelmistrza w „tętniącym europejskim życiem” i przyjaznym muzykom Gdańsku. Tu kapelmistrzami byli wytrawni kompozytorzy – Franziscus de Rivulo, Johannes Wanning czy Nicolaus Zangius. Z końcem roku 1607 Rada Miasta powołała Andrzeja Hakenbergera na stanowisko kapelmistrza miejskiego, które było równoznaczne ze stanowiskiem kapelmistrza kapeli kościoła NMP. Zmarł w Gdańsku w 1627 roku. Wykonywane z rękopiśmiennych partesów i drukowanych ksiąg głosowych motety Andrzeja Hakenbergera brzmiały na początku siedemnastego stulecia nie tylko w kościołach Gdańska, w pobliskich Oliwie i Pelplinie, ale zapewne także w wielu innych świątyniach Europy. Po kilku wiekach historycznego zapomnienia w naszych czasach utwory Hakenbergera szczęśliwie powróciły do repertuaru zespołów, które potrafiły odkryć i docenić piękno w nich ukryte. Największy zbiór utworów Hakenbergera to Tabulatura pelplińska opracowana przez Jana Węcowskiego, która zawiera 55 polichóralnych motetów napisanych na od 7 do 12 głosów.
Polski Chór Kameralny zaplanował dyptyk muzyczny, na który złożą się monograficzne koncerty prezentujące wybrane utwory sakralne Andrzeja Hakenbergera w dwóch miastach Polski północnej, które związane są z życiem i pracą artystyczną kompozytora. Dyptyk muzyczny, pod wspólnym tytułem „Śladami Andrzeja Hakenbergera” odbędzie się w dwóch kościołach: 27 października 2018 Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku oraz 28 października 2018 w Katedrze Wniebowzięcia NMP w Pelplinie.
Na program artystyczny koncertów złożą się wyłącznie wybrane motety Andrzeja Hakenbergera utrwalone w Tabulaturze Pelplińskiej. W koncertach udział wezmą śpiewacy Polskiego Chóru Kameralnego oraz muzycy instrumentalni szwajcarskiego zespołu Musica Fiorita. Koncerty przygotuje i poprowadzi prof. Jan Łukaszewski.

INFORMACJE O BILETACH

GDAŃSK: Bilety 15/25 zł
Do nabycia w siedzibie Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata Jacka Rybińskiego 24, Gdańsk-Oliwa, 9.00-16.00) i na godzinę przed koncertem w kościele. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy „Karty do kultury”.

PELPLIN: WSTĘP WOLNY!