Sylwester Smulczyński (Tenor) swoją edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Kielcach. W 2006 roku ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Piotra Micińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Już w trakcie studiów miał okazję uczestniczyć w międzynarodowym projekcie "Opera Island" w Norwegii w "Traviacie" G. Verdiego w reżyserii Jonathana Millera. Jako student zadebiutował również w partii Hrabiego Almavivy w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, odbywając tournée po Europie z zespołem Teatru Muzycznego w Lublinie. Warsztat wokalny doskonalił także na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Eswooda we Florencji oraz na kursach mistrzowskich u prof. Jerzego Artysza.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądecki Festiwal Muzyczny Jubilaei Cantus, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni. Od 2006 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował partią Nemorina w operze „Napój miłosny” G. Donizettiego. Z zespołem rodzimego teatru wielokrotnie miał okazję występować na scenach europejskich teatrów operowych, między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Francji czy Hiszpanii. W swoim dorobku artystycznym ma nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych. Występował gościnnie na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Krakowskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie.

Uczestniczył w licznych festiwalach muzycznych, takich jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądecki Festiwal Muzyczny Jubilaei Cantus, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni. W latach 2006 - 2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował partią Nemorina w operze „Napój miłosny” G. Donizettiego. Z zespołem tego teatru wielokrotnie miał okazję występować na scenach europejskich teatrów operowych, między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Francji czy Hiszpanii. W swoim dorobku artystycznym ma nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych. Występował gościnnie na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Krakowskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2017 roku jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

Do jego najważniejszych kreacji scenicznych zaliczyć można wspomniane wcześniej debiuty w roli Almavivy w Rossiniowskim „Cyruliku Sewilskim” i Nemorina w „Napoju miłosnym” Donizettiego, jak również Toma Rakewella w „Żywocie rospustnika” I. Stravińskiego oraz szereg wiodących postaci w licznych operach W. A. Mozatra ( Belmonte w „Uprowadzeniu z Seraju”, Ferrando w „Cosi fan tutte” czy Ottavio w „Don Giovannim”).

Występował pod batutą cenionych dyrygentów, takich jak Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Massimiliano Caldi, Igor Dohovic, Zbigniew Graca, Christopher Hogwood, Vladimir Kiradjiew, Paweł Kotla, Charles Olivieri-Munroe, Helmuth Rilling, Wojciech Rodek, Eraldo Salmieri, Ruben Silva, Marc Soustrot,  Lucas Vis, Marco Vitale. Pracował również z wieloma wybitnymi reżyserami, wśród których znaleźli się Natalia Babińska, Tomasz Konina, Jonathan Miller, Walter Neiva, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss.

W swoim repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, B. Brittena oraz I. Strawińskiego. Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno–kantatową J. S. Bacha, J.F. Haendla, J. Haydna, W. A. Mozarta czy G. Rossiniego oraz szeroko pojętą lirykę wokalną. Szczególną radość sprawia mu wykonywanie partii Bachowskich Ewangelistów.