MUSICA ROMANA motety i madrygały rzymskiego baroku

Data

piątek, 24.06.2022

Godzina

19:00

Miejsce

Dwór Artusa, Długi Targ 43/44, Gdańsk

Program

SACRO E PROFANO W RZYMSKIM REPERTUARZE BAROKOWYM
 

część I  IL SACRO

 

Alessandro Stradella
Eamus na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z kantaty religijnej "Convocamini congregamini"

Orazio Benevoli 
Laudate coeli motet na sopran, alt, dwa tenory, bas                             

Bonifacio Graziani
Alma redemptoris mater na dwa soprany, dwa tenory, dwa basy i basso continuo ze zbioru "Antiphonae della beatissima Vergine Maria solite recitarsi tutto l'anno doppo l'offizio divino"
                                 

Domenico Massenzio
Coeli rector altissimae na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo
Ave Regina Caelorum na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo

Gregorio Allegri
Miserere na dwa soprany, alt, tenor, bas                                                                          

 

część II   IL PROFANO
 

Giovanni Boschetto Boschetti
Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas 
Ho visto al pianto mio
O sventurato e misero Mirtillo

Ond’altrui mova in guerra 

 

Domenico Mazzocchi
Madrygały na sopran, alt, tenor, bas i basso continuo      
Oh, se poteste voi
Lidia ti lasso
Chiudesti i lumi Armida

 

Alessandro Stradella 
Piangete occhi dolenti
madrygał na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo

 

Giovanni Girolamo Kapsberger
Madrygały na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo 
Il dolce guardar tuo
Care lagrime mie messi dolenti
Chi vi mira ben mio     

 

Alessandro Stradella 
Stelle voi madrygał na dwa soprany, alt, tenor, bas i basso continuo z serenaty "La forza delle stelle"                                                                                   

Wykonawcy

Polski Chór Kameralny

Łukasz Macioszek violone

Witosława Frankowska pozytyw organowy

Jan Łukaszewski dyrygent

Bilety

30 - 40 zł

bilety24.pl
oraz na godzinę przed koncertem w Dworze Artusa

fot. Irena Filuś

Łukasz Macioszek

Edukację muzyczną oraz grę na kontrabasie rozpoczął w wieku siedemnastu lat. W ciągu czterech lat ukończył II stopień Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Juliusza Zarębskiego w Inowrocławiu. Następnie rozpoczął studia na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy podczas których równolegle podjął również naukę w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Instrumentalnym uzyskując tytuł magistra sztuki w specjalności gra na kontrabasie w klasie Joanny Krempeć-Kaczor.
Już na drugim roku studiów rozpoczął współpracę z Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy, w której pracował jako muzyk solista wykonując około 800 spektakli i koncertów. Współpracował również z innymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Pomorskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Orkiestry Osiemnastego Wieku, {oh!} Orkiestry Historycznej czy Polskiej Orkiestry Muzyki Filmowej.


Występuje także jako kameralista z takimi zespołami jak Ensemble Inégalité, Lutatic Quartet, Nova Quartet, Interperata, czy Raffa Quartet. Na stałe związany jest z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Występuje podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce i za granicą, w tym w Czechach, Włoszech, Niemczech i Holandii.

 

Uczestniczył w wielu kursach oraz warsztatach muzycznych m.in. w Bydgoszczy, Campobasso, Brnie, Lucce, Freiburgu czy Hadze prowadzonych przez wybitnych kontrabasistów i pedagogów takich jak: Zoran Marković, Giuseppe Ettore, Miloslav Jelínek, Diego Zacharies, Tobias Glöckler, Wolfgang Harrer, Christian Zincke, Gottfried von der Goltz, Margharet Urquhart, czy James Munro.
 

Jako kameralista zdobył III miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych w Warszawie oraz wyróżnienie na Jesiennych Konfrontacjach Zespołów Kameralnych w Inowrocławiu. Jako solista jest laureatem pierwszych Nagród na IX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Belgradzie oraz I Międzynarodowym Północnym Konkursie Muzycznym w Sztokholmie, a także II Nagrody na III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie i I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Brukseli. Został również półfinalistą Konkursu Orkiestrowego EOEA podczas VI Europejskiego Kongresu Kontrabasowego w Lucce.

Artysta specjalizuje się w wykonawstwie historycznym w grze na kontrabasie oraz na violone.
Z najwyższą oceną i wyróżnieniem ukończył studia z kontrabasu barokowego - violone w klasie Christiana Zincke w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy uzyskując wpis do złotej księgi absolwentów. Współpracuje z zespołami Ensemble Inégalité, Interperata, Akademią Muzyki Dawnej oraz z orkiestrami {oh!} Orkiestrą Historyczną oraz Orkiestrą Osiemnastego Wieku. Aktualnie doskonali swoje umiejętności w klasie violone Margharet Urquhart w Królewskim Konserwatorium w Hadze.

Obecnie jest słuchaczem studiów doktoranckich na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

fot. Anna Świeczkowska

Witosława Frankowska


Kameralistka, etnomuzykolog, absolwentka Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Już w trakcie studiów zainteresowała się muzyką dawną, w szczególności zaś realizacją basso continuo na klawesynie i organach. Wsparta praktyką w klasie muzyki dawnej, prowadzonej w Akademii Muzycznej w Gdańsku przez Ewę Stąporek-Pospiech, podjęła współpracę z zespołem Cappella Gedanensis. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, odbywających się pod auspicjami  Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie oraz w Bad Lauchstädt.

Od 1993 roku związana z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia przygotowujące młodych śpiewaków do praktycznej realizacji repertuaru barokowego. Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym, Orkiestrą Trybunału Koronnego, Orkiestrą Kameralną Progress oraz wieloma wybitnymi polskimi solistami. Brała udział w przygotowaniu i wykonaniu szeregu oper barokowych, oratoriów, mszy, pasji i kantat – w Polsce i za granicą.

W 2013 roku uzyskała z wyróżnieniem stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, a w 2018 oku stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki, w specjalności instrumentalistyka w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

 

Obok muzyki dawnej bliska jest jej szeroko pojęta kultura muzyczna własnego regionu. Jest autorką haseł muzykologicznych w leksykonie Muzyka Kaszub (2005), Słowniku symboli, pamięci i tradycji kultury. Gniazdo Gryfa (2020), monografii Kolędowanie na Kaszubach (2015), od 2002 roku prowadzi autorski cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Laureatka Medalu Stolema.

kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Festiwal Muzyki Barokowej
Poprzednie

Festiwal Muzyki Barokowej "Alessandro Stradella"

Miejsce
Zamek Królewski w Warszawie, Plac Zamkowy 4, Warszawa
środa, 22.06.2022
Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego / 25.06
Dalej

Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego / 25.06

Miejsce
Park Oliwski, Altana, ul. Opata Jacka Rybińskiego, Gdańsk
sobota, 25.06.2022