Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej 2024

Data

sobota, 19.10.2024

Godzina

20:30

Miejsce

Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku (oo. dominikanie)

Program

Utwory laureatów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra Nova

Janusz Krzysztof Korczak (Polska)
    Litaniae Pretiosissimi Sanguinis Domini Nostri Iesu Christi

Daniele Croce (Włochy)
    Oculi omnium

Paolo Orlandi (Włochy)
    Vulnerasti cor meum


Aldona Nawrocka
Memento… puste noce
światowa premiera utworu na głos solowy, chór, wiolonczelę i perkusję

 

Wykonawcy

RAFAŁ GROZDEW śpiew solo
PAWEŁ NOWICKI perkusja
KATARZYNA MYĆKA perkusja
MACIEJ KUŁAKOWSKI wiolonczela
MACIEJ JACHIMOWICZ organy
POLSKI CHÓR KAMERALNY
JAN ŁUKASZEWSKI dyrygent
 

Bilety

WSTĘP WOLNY

Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej to niezwykłe wydarzenie muzyczne zainicjowane w 2021 przez prof. Jana Łukaszewskiego. – Idea, jaka nam towarzyszyła, to ożywanie procesu powstawania ciekawej i wartościowej muzyki chóralnej. Taki cel przyświeca także konkursowi Musica Sacra Nova, który swoją tradycją sięga roku 1996. Dziś, dzięki prestiżowym nagrodom i szerokiemu gronu międzynarodowych partnerów, konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem młodych kompozytorów z całego świata. 


Już w sobotę 19 października o godz. 20:30 w Gdańsku odbędzie się wyjątkowy koncert zatytułowany Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej. W bazylice św. Mikołaja po raz pierwszy wykonany zostanie 7-częściowy (attaca) utwór Memento… puste noce, napisany przez Aldonę Nawrocką na zamówienie Polskiego Chóru Kameralnego. Zespół pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego dokona również prawykonania utworów nagrodzonych w 27. Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova.



Rafał Grozdew

tenor, pedagog, doktor nauk muzycznych. Wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i UMCS w Lublinie. Odznaczony Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Występował w Szwajcarii, Luksemburgu, Francji, Niemczech i Danii, a w kraju na wszystkich najważniejszych scenach operowych i filharmonicznych, m.in. w Operze Bałtyckiej, Teatrze Narodowym czy Filharmonii Poznańskiej. Koncerty z jego solowym udziałem transmitowane były wielokrotnie w TVP. Poszukuje nowych rozwiązań muzycznych. łącząc brzmienia klasyczne z etnicznymi. Współpracował również z takimi zespołami i artystami jak Magne Furuholmen, Apparatjik, Concha Buika czy Todd Barton. Album Etnofonie Kurpiowskie z jego udziałem otrzymały nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Zdobył również nominację do nagrody Fryderyk. Jest zafascynowany muzyką dawną i barokową i w niej się specjalizuje. Współpracuje z zespołami (Jerycho, Ars Nova, Sabionetta, La Tempesta). W swoim dorobku ma również wykonania utworów współczesnych. Tworzą dla niego tacy kompozytorzy jak m.in. Krzesimir Dębski, Michał Lorenc, Katarzyna Brochocka. Był jurorem konkursów wokalnych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde.


Paweł Nowicki

absolwent Konserwatorium Muzycznego w Strasburgu. Jest laureatem międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej, takich jak Gaudeamus Interpreters Competition w Rotterdamie.

Od 2002 roku współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, z którym występuje na prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Festiwalu Radia WDR w Kolonii, Unsound Festival w Nowym Jorku czy Musica Viva Festival w Lizbonie.

Jest współtwórcą duetu Nowicki Duo, który tworzy z pianistą Piotrem Nowickim. Repertuar zespołu obejmuje liczne kompozycje napisane specjalnie dla muzyków. W 2023 roku ukazała się płyta Works For Nowicki Duo z premierowymi utworami współczesnych kompozytorów polskich.

Paweł Nowicki prowadzi także działalność organizacyjną – jest wiceprezesem Fundacji Muzyki Nowej Kwartludium. W 2016 roku pełnił rolę kuratora festiwalu Dni Muzyki Nowej w Gdańsku.

Od 2003 roku współpracuje z festiwalem Warszawska Jesień, dokonując licznych prawykonań utworów solowych i kameralnych. Paweł Nowicki tworzy także muzykę teatralną i filmową. Od 2012 roku współpracuje z Teatrem Miniatura, dla którego stworzył muzykę do spektakli Fahrenheit oraz Co u diabła.

W 2020 roku Paweł Nowicki uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a od 2023 roku jest wykładowcą w klasie perkusji tej uczelni.

W 2022 roku został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska za swoją działalność pedagogiczną. W roku bieżącym muzyk został laureatem nagrody Muzyczne Orły za udział w prawykonaniu kompozycji Anny Rocławskiej-Musiałczyk Wielkie to szczęście.


Katarzyna Myćka

jest wirtuozką marimby docenianą za niezwykłą muzykalność i technikę. Atuty te dostrzegane są zarówno w kręgach krytyków i ekspertów jak również, co najważniejsze, przez słuchaczy, których hipnotyzuje artystyczną elegancją i niemalże „taneczną energią“. Artystka jest jednym z wiodących pionierów marimby koncertowej. Jako solistka koncertowała z orkiestrami w Polsce, jak i wieloma zespołami na świecie (m.in. Beijing Symphony Orchestra, Camerata Israeli, Wiener KammerOrchester). Była jednym z głównych gości największych do tej pory festiwali marimbowych – Osaka 1998 i Minneapolis 2010. Dzięki swej elastyczności Katarzyna Myćka była w stanie opracować szeroki repertuar, na który składają się projekty o zróżnicowanej obsadzie, od recitali solowych, duetów czy kameralnych spotkań z kwartetem lub organami po występy z chórami i orkiestrami. Jej wielowymiarowy program to nie tylko transkrypcje dzieł Johanna Sebastiana Bacha czy Sergiusza Prokofiewa, ale również oryginalne kompozycje młodych kompozytorów, jak choćby Emmanuel Séjourné czy Anna Ignatowicz-Glińska. W dorobku artystki znajduje się dziesięć płyt solowych, które w przekrojowy sposób ukazują różnorodność prezentowanych dzieł i nierzadko ich premierowe nagrania. Ważnym elementem pracy Katarzyny Myćki jest kształcenie młodych marimbistów, czego najlepszym dowodem jest założona przez nią International Katarzyna Myćka Marimba Academy (IKMMA), ponad tygodniowy, bardzo intensywny kurs mistrzowski. Od roku akademickiego 2018/19 Myćka jest profesorem w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a od października 2023 roku również Folkwang Universität der Künste w Essen.



Maciej Kułakowski

Urodzony w 1996 roku w Gdańsku. Grę na wiolonczeli rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie wiolonczeli prof. Jadwigi Ewald.

Jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody oraz nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2019 roku reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT).

Jako solista występował w wielu krajach Europy i Świata, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfoniettą Cracovią, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, London Mozart Players, Brussels Philharmony Orchestra, St. Petersburg Symphony Orchestra czy Calgary Symphony Orchestra. Jako kameralista brał udział w takich festiwalach jak: Piatigorsky Cello Festival w Los Angeles, Cello Biennale w Amsterdamie, Beijing Cello Festival, Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego, Festiwal im. Witolda Lutosławskiego, Festiwal im. Ignacego Jana Paderewskiego, Moritzburg Festival, Kronberg Festival, Krzyżowa Music czy Munich Rising Stars.

Współpracował z takimi muzykami jak Krzysztof Penderecki, Mischa Maisky, Emanuel Ax, Christoph Eschenbach oraz dyrygentami: Eivind Gullberg Jensen, Frank Braley, Marek Pijarowski w szerokim zakresie repertuaru.

Maciej studiował u Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. Wcześniej studiował u prof Marcina Zdunika na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Mannheim Universität oraz Hochschule für Musik Franza Liszta w Weimarze. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich gdzie kształcił się u wybitnych pedagogów

Gra na wiolonczeli Giovanni Baptisty Ruggeriego z 1700 roku oraz współczesnej wiolonczeli Thorstena Theisa z 2014 roku.




„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca



Mecenasem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

luty 2025
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Koncert charytatywny na rzecz powodzian
Poprzednie

Koncert charytatywny na rzecz powodzian

Miejsce
Katedra Polowa Wojska Polskiego w Warszawie
piątek, 04.10.2024
Koncert charytatywny na rzecz powodzian
Dalej

Koncert charytatywny na rzecz powodzian

Miejsce
Katedra Polowa Wojska Polskiego w Warszawie
piątek, 04.10.2024