Gdański Festiwal Muzyczny

Data

niedziela, 22.05.2022

Godzina

19:00

Miejsce

Centrum św. Jana, Świętojańska 50, Gdańsk

Program

Józef Zeidler – Missa ex D
Joseph Haydn – Msza d-moll „Nelsońska”

 

Wykonawcy

Joanna Freszel – sopran

Ewa Marciniec - alt

Ryszard Minkiewicz – tenor

Jarosław Bręk - bas

Polski Chór Kameralny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

Jan Łukaszewski – dyrygent

Bilety

Wstęp wolny

Podczas koncertu, który Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wraz z czwórką znakomitych solistów i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej wykona w Centrum św. Jana w Gdańsku, zabrzmią dwie klasycystyczne realizacje formy muzycznej, jaką jest msza.

 

Autorem pierwszej jest Joseph Haydn (1732-1809), najstarszy z trójki klasyków wiedeńskich. Odkąd w 1766 został głównym kapelmistrzem na dworze Esterhazych, oprócz pracy nad działami kameralnymi i operowymi, znacznie więcej czasu zaczął poświęcać muzyce sakralnej. Gdy powrócił do swoich mecenasów po krótkim pobycie w Wiedniu, a potem w Anglii, jednym z jego obowiązków stało się komponowanie mszy na kolejne imieniny żony księcia Miklósa II – Marii Hermenegildy. Msza Nelsońska (1798) przez samego Haydna nazwana „mszą na trudne czasy” (łac. in Angustiis), jest jedyną napisaną przez kompozytora w tonacji molowej. Przeznaczona została na orkiestrę składającą się z samych smyczków, trąb, kotłów i organów. Niezwykle żywiołowa, pełna nagłych, nieoczekiwanych zmian tonacji i całkowicie przeciwstawnych emocji, oddaje znakomicie ducha epoki wojen napoleońskich. Zwykło się uważać, że majestatyczne, marszowe brzmienie trąbek Benedictus należy kojarzyć z wiadomością o decydującym zwycięstwie floty brytyjskiej pod wodzą admirała Horatio Nelsona w bitwie z flotą francuską pod Abu Kirem w Egipcie, chociaż w rzeczywistości najprawdopodobniej wiadomość ta dotarła dopiero w dniu premiery nowego utworu.

 

Józef Zeidler (ok. 1744-1806), nazywany czasem polskim Mozartem, uważany jest obecnie za jednego z najważniejszych polskich kompozytorów muzyki kościelnej przełomu wieków XVIII i XIX , choć do niedawna zajmował w historii muzyce polskiej marginalne miejsce. Missa ex D jest jedną z dziesięciu napisanych przez Zeidlera. Pochodzi ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego, a przechowywana jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu.

Utwór, w uroczystej, podniosłej tonacji D-dur, przeznaczony na głosy solowe, chór, smyczki, organy i dwie trąbki (bądź opcjonalnie dwa rogi) jest niezwykle kunsztowną realizacją tej formy muzycznej, jaką jest msza. Kompozytor, stylistycznie wzorując się na wiedeńskich klasykach, wykorzystuje także motywy ludowe, kreując w ten sposób niezwykły charakter swojego dzieła.

 

marzec 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Msza w muzyce
Poprzednie

Msza w muzyce

Miejsce
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Andrzeja Szwalbego 6, Bydgoszcz
piątek, 13.05.2022
Nadzwyczajny Koncert
Dalej

Nadzwyczajny Koncert "Antonio Vivaldi – Ennio Morricone"

Miejsce
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Ołowianka 3a
poniedziałek, 30.05.2022