Drukuj
Rok wydania: 2008
Nośnik: CD
Wydawnictwo: Musica Sacra Edition
Numer: MSE020
Wykonawcy: Małgorzata Armanowska - sopran [2]
 Szymon Bogacz - trąbka [8]
 Arkadiusz Górecki - puzon [8]
 Andrzej Chorosiński - organy [2]
 Krakowska Grupa Perkusyjna, kierownik artystyczny - Jan Pilch [2]
 Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, kierownik artystyczny - Violetta Bielecka [1, 5]
 Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, dyrygent ks. Kazimierz Szymonik [3, 4]
 Polski Chór Kameralny, dyrygent - Jan Łukaszewski [6]
 The Holst Singers - dyrygent Stephen Layton [7]

1. Hymnus*
 [11:41]

2. Pax in terra II
 [07:12]
3. Adoramus [04:09]
4. Regina caeli
 [04:36]
5. De profundis 
[12:14]
6. Ave. Alleluia. Amen
 [06:11]
7. Libera me* [04:08]
8. Hosanna [09:13]
9. Dies Irae
 [20:23]

* world premiere recording

 

Marian Borkowski, kompozytor, muzykolog, pianista i pedagog; urodzony 17 sierpnia 1934, Pabianice. Studia muzyczne odbył w latach 1959 - 1965 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz w klasach fortepianu Jana Ekiera i Natalii Hornowskiej. W tym samym czasie studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, którą ukończył pod kierunkiem Józefa Chomińskiego w 1966. W latach 1966 - 1968 kontynuował studia kompozytorskie u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena w Konserwatorium Paryskim oraz muzykologiczne pod kierunkiem Jacquesa Chailley i Barry Brooka na Uniwersytecie Paryskim. Jednocześnie studiował filozofię u Jeana Hyppolite i Julesa Vuillemina na Sorbonie i w Collège de France. Ponadto brał udział w Międzynarodowych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1972, 1974) oraz w Accademia Musicale Chigiana w Sienie (1973, 1975 - Diploma di Merito), pracując pod kierunkiem György Ligetiego, Iannisa Xenakisa, Karlheinza Stockhausena i Franco Donatoniego.

Marian Borkowski od 1968 wykłada w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie prowadzi klasę kompozycji. W 1989 otrzymał tytuł profesora. Ponadto w latach 1975 - 1978 był również prodziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, w latach 1978 - 1981 i 1987- 1990 - prorektorem, w latach 1993 - 1999 - kierownikiem Katedry Teorii Muzyki, w latach 1996 - 1999 - dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, od 1999 do 2004 - kierownikiem Katedry Kompozycji. Od 1998 jest organizatorem i kierownikiem Podyplomowego Studium Teorii Muzyki, a od 2000 - organizatorem i kierownikiem Podyplomowych Studiów Kompozycji na warszawskiej uczelni. Od 1989 jednocześnie wykłada kompozycję, jako visiting professor i guest artist, w Concordia University (Montreal), University of Montreal, Conservatoire National de Musique (Boulogne-Billancourt, Paris), Accademia Musicale Chigiana (Siena), University of Kansas (Lawrence), University of Southern California (Los Angeles), San Francisco State University, Eastman School of Music (Rochester), Georgia State University (Atlanta), Tulane University (New Orleans), University of North Texas (Denton), Bowling Green State University, University of Charlston, Rice University (Houston), University of Miami, William Paterson University of New Jersey (Wayne), Baldwin Wallace Conservatory (Berea, Ohio), Southwest Missouri State University (Springfield), Hanyang University (Seul), Seoul Conservatory of Music, Keimyung University (Taegu), Catholic University of Taegu-Hyosung, Korean National University of Arts (Seul), University of Suwon.

Do jego uczniów należą: Joanna Badełek, Wojciech Blecharz, Marcin Błażewicz, Renata Kunkel, Maria Pokrzywińska, Alicja Gronau, Jerzy Kornowicz, Marcin Wierzbicki, Dorota Dywańska, Katarzyna Bortkun-Szpotańska, Szymon Kawalla, Dariusz Łapiński, Paweł Łukaszewski, Aldona Nawrocka, Tadeusz Trojanowski, Roman Rewakowicz, Piotr Spoz, Łucja Szablewska, Seweryn Ścibior, Marek Towiański, Maciej Żółtowski, Grażyna Paciorek, Maciej Zieliński, Maria Wąsowicz, Aleksander Kościów, Emilian Madey, Bartosz Kowalski-Banasewicz, Sławomir Zamuszko, Ryszard Osada oraz wielu studentów i stażystów zagranicznych, między innymi: Fanny Tran (Belgia), Choi Chun-Hee (Korea), Daniel Luzko (Paragwaj), Lee Chong-Man (Korea), Joe Cutler (Wielka Brytania), Hong Jin-Pyo (Korea), Mi-Jin Lee (Korea Południowa), Boris Alvarado (Chile), Brian Thompson (Kanada), Jin-Keum Kim (Korea Południowa), Jae-Pil Lim (Korea Południowa), Alessandra Ciccaglioni (Włochy). Jako pianista koncertował w kraju i za granicą, między innymi w Austrii, Francji, Rosji, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Kanadzie, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. Dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych utworów własnych i innych kompozytorów polskich. Stale współpracuje z Andrzejem Dutkiewiczem (fortepian) i Romanem Lasockim (skrzypce).

Dorobek naukowy Mariana Borkowskiego obejmuje ponad 20 prac teoretycznych z zakresu teorii muzyki XX wieku, współczesnych technik kompozytorskich, współczesnej techniki orkiestracyjnej, sonologii, dodekafonii (a zwłaszcza warsztatu kompozytorskiego Antona Weberna) oraz muzyki polskiej XX wieku i pedagogiki kompozycji. Brał udział w kilkudziesięciu międzynarodowych kongresach, konferencjach, sympozjach, sesjach naukowych i festiwalach w kraju oraz za granicą.

Jego utwory były prezentowane na koncertach kameralnych i symfonicznych w 25 krajach Europy, a także w Australii, Boliwii, Iranie, Jamajce, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Kubie, Meksyku, Stanach Zjednoczonych. Wykonywano je również na krajowych i międzynarodowych festiwalach muzycznych, w: St. Petersburgu, Darmstadt, Aix-en-Provence, Witten, Paryżu, Los Angeles, Utrechcie, México-City, Monachium, Salzburgu, Lizbonie, Genewie, Lwowie, Pusan, Viitasaari, Taegu, Metzu, Warszawie, Madrycie, Berlinie, Seulu. Ponadto wiele jego kompozycji zostało nagranych w radiu i telewizji (w ponad 20 krajach) oraz na płytach takich wydawnictw, jak Polskie Nagrania, Veriton, Olympia, Pro Viva-Intersound, Polonia Records, Sound-Pol, Dux, MTJ, Acte Préalable, Global Sound Media, GM Records.

za: polmic.pl